Zomer in Azië – Deel 1: Helemaal los in Laos

Deze reis begint midden in juni op Schiphol. Ik heb net mijn ouders gedag gezegd en ben er helemaal klaar voor: eindelijk mag ik weer! Vanaf Amsterdam vlieg ik naar Singapore, waar ik mijn vriendin ontmoet. Daarvandaan vliegen we samen naar Luang Prabang, de op een na grootste stad van Laos, waar ons twee maanden durende avontuur echt kan gaan beginnen!

Het eerste waar we gelijk mee geconfronteerd worden is de verzengende hitte. Nou ja, vooral ik word daarmee geconfronteerd: van 20 graden in Nederland naar 35 graden met een zon die altijd brandt is nogal een overgang. ’s Middags doen we het dus even rustig aan. ’s Avonds brengen we een bezoek aan de beroemde avondmarkt, een vrij toeristische bedoening. Op dag twee is het tijd om de stad te verkennen. Hoewel Luang Prabang voor Laotiaanse begrippen een grote stad is, voelt dat echt niet zo: de gemoedelijke sfeer, de lage gebouwen, het vele groen; het bevalt ons allemaal wel! Ons letterlijke hoogtepunt van de dag is het beklimmen van Mount Phou Si, een heuvel midden in de stad met bovenop de boeddhistische Wat Chom Si tempel. Natuurlijk kunnen dat tempeltje en het geweldige uitzicht me weinig meer schelen als ik op de top van de heuvel een mooie nachtvlinder, een pijlstaart, (Theretra pallicosta) ontdek!

Een mooie pijlstaart (Theretra pallicosta) op Mount Phou Si; tevens mijn eerste vlinderfoto van de reis!

Een andere trekpleister in de buurt van Luang Prabang zijn de beroemde Kuang Si Watervallen. Deze watervallen bestaan uit verschillende niveaus, met in het bovenste gedeelte een waterval van 60 meter hoog. Overal stonden toeristen hetzelfde standaard plaatje te maken: de machtige waterval, recht van voren gefotografeerd. Dat moest dus anders! Onder de brug vanwaar het uitzicht op de watervallen het mooist was, zwom een grote school vissen. Ik ben dus op een paar rotsen vlak voor de brug naar beneden geklauterd en heb die vissen in de voorgrond gefotografeerd, met alleen het onderste deel van de waterval in de achtergrond. Misschien niet mijn grootste succesfoto, maar in ieder geval wel heel anders dan wat de andere toeristen hadden!

Vissen bij de Kuang Si Watervallen

Een stukje lager bestond de waterval uit meerdere plateaus, waar het water rustig over de randen stroomde. Zonder statief of filters midden op de dag foto’s maken met een lange sluitertijd bleek nog een hele opgave, maar gezien de omstandigheden vind ik best een aardig resultaat!

De Kuang Si Watervallen bestaan stroomafwaarts uit poeltjes van verschillende hoogte, waar het water rustig over de randen stroomt

Onze volgende stop in Laos is het pittoreske Nong Khiaw. Dit slaperige stadje is omringd door bergen en ruige natuur, misschien is dit ook wel meteen mijn favoriete plek van de hele reis geweest! Op de dag van aankomst besloten we meteen de zware klim te maken naar het uitzichtpunt over de stad. Omdat ik nog niet gewend was aan de drukkende warmte zweette ik natuurlijk als een otter en ging ik helemaal stuk, maar het briljante uitzicht waar we na zo’n anderhalf uur mee beloond werden, maakte het allemaal waard! Hier wachtten we op de zonsondergang, waarna we in het donker weer konden gaan afdalen. Het is maar goed dat we zaklampen bij ons hadden…

Zonsondergang vanaf het uitzichtpunt in Nong Khiaw

Verder hebben we in Nong Khiaw met hoofdlampen door een historische grot gekropen, die op het smalste stuk maar 30 bij 75 cm was. Ook hebben we een prachtige kajaktocht gemaakt op de Nam Ou rivier, omringd door bergen en regenwouden. Stilte was wel ver te zoeken, wat een herrieschoppers zijn die cicades zeg! Vlinders zaten hier overal: witte vlinders, blauwe vlinders, rode vlinders, bruine vlinders, gele vlinders… En ook deze oranje kleine monarchvlinders! Ik heb weinig mooie foto’s door het immer felle zonlicht en de vlinders die nooit stil wilden zitten, maar voor deze buitenkans wilde ik graag even mijn best doen.

Parende kleine monarchvlinders in Nong Khiaw

Onze derde stop in Laos was Muang Xai, een saai en druk stadje. We waren hier vooral naartoe gekomen om een waterval op te zoeken waar ik over gelezen had, die alleen te bereiken was door een wandeling van een uur door de ongerepte natuur. Daarom besloten we een scooter te huren en die kant op te gaan. Na een lange rit komen we eindelijk aan op de plek waar we wilden zijn, maar… Er blijkt onlangs een heel resort te zijn gebouwd! De enige manier om nu bij de waterval te komen is door een tour van 20 euro per persoon te boeken, belachelijke prijzen in het normaal zo goedkope Laos… En dan mag je niet eens wandelen, maar ga je erheen met een soort terreinwagentje… Dus we besloten dat ze een eind op konden rotten met hun waterval, wij gingen lekker de omgeving verkennen op de scooter. Hoewel we een heerlijke dag hebben gehad, kon de natuur niet tippen aan het mooie Nong Khiaw.

De volgende dag doorreizen zat er helaas niet in omdat ik ziek werd. Gelukkig voelde ik me een dag later al wat beter, waardoor we via een tussenstop in Luang Prabang naar Vientiane, de hoofdstad van Laos, zijn gereden. Wat een fantastische reis was dat! Slingerend rijden we over smalle bergwegen vol haarspeldbochten, overal om ons heen ongerepte regenwouden. Combineer dat met een enorme bus die de steile hellingen nauwelijks aankan en bagage die op het dak gebonden is -de gebruikelijke gang van zaken in Laos- en je hebt de meest spectaculaire busrit ooit! Vanuit Vientiane hebben we de volgende dag een bezoek gebracht aan het Buddha Park, een park met vele boeddhistische en hindoeïstische stenen beelden. Vanwege de vele bloemen zat het er ook vol met vlinders, zoals deze prachtige ‘yellow pansy’ (Junonia hierta).

Een yellow pansy in het Buddha Park

Een andere bezienswaardigheid in Vientiane is Pha That Luang, een boeddhistische stoepa uit de 16e eeuw en het belangrijkste nationale monument van Laos, bedekt met 500 kilo bladgoud. Uiteraard wilde ik een mooie foto maken van dit indrukwekkende bouwwerk, maar ik wist nog even niet hoe. Echter, toen ik een grote sprinkhaan op een palmboom zag zitten, werd alles mij meteen duidelijk!

Pha That Luang, het symbool van Laos, in mijn eigen stijl gefotografeerd

Tot zover de eerste blog over mijn reis van afgelopen zomer. Misschien heb ik nog niet zo veel foto’s gemaakt als zou moeten, maar dat komt vooral omdat ik veel te druk bezig ben met genieten van alles! Het plan is om de komende twee weken het zuiden van Laos te ontdekken, maar volgende week zal blijken dat het allemaal wat anders loopt dan gedacht… Tot dan!

8 Reacties op “Zomer in Azië – Deel 1: Helemaal los in Laos

• 27 november 2019 at 22:03
    Permalink

Het eerste deel is al een mooi verhaal, met prachtige foto’s! Ik kijk uit naar je volgende belevenissen!

• 4 december 2019 at 20:21
      Permalink

Bedankt Tineke, ik kijk er ook naar uit om ze met jullie te delen!

• 27 november 2019 at 22:45
    Permalink

Weer een prachtig verhaal hoor. En heel mooie foto’s. Heb je nog geen heimwee?

• 4 december 2019 at 20:22
      Permalink

Dank u wel oma! Ja ik zou daar nog wel een tijdje naartoe willen, er is nog zo veel te ontdekken!

• 28 november 2019 at 19:55
    Permalink

Mooi verslag en mooie foto’s! Ik kijk al weer uit naar het volgende.
    Zie ik bij de “yellow pansy” het bloemetje Lantana?

• 4 december 2019 at 20:30
      Permalink

Hoi Marjan! Jazeker, dat is inderdaad Lantana, goed gezien! Het hele Buddha Park stond er vol mee, vandaar dat er ook zo veel vlinders zaten. Ik had ook nog een foto van een bidsprinkhaan, maar ik heb besloten die niet op mijn site te plaatsen omdat ik de felgekleurde bloemen iets te overheersend vond…

• 1 december 2019 at 10:32
    Permalink

Misschien moet je er een keer geweest zijn om die pracht te herkennen.
    In ieder geval prachtig geschreven en gefotografeerd

• 4 december 2019 at 20:32
      Permalink

Bedankt Henjo! Ik zou iedereen aanraden een keer een bezoek te brengen aan die hoek van de wereld! Ik leg hier de focus op insecten, maar er zijn natuurlijk nog zo veel meer mooie dingen te ontdekken in Laos!