Triglav – Deel 2: Een zware beproeving

Welkom terug! We zijn inmiddels op dag 4 in Slovenië aanbeland, de heftigste dag van de vakantie: vandaag staat namelijk de Triglav op het programma, met zijn 2.864 meter de hoogste berg van het land! Op internet hadden we gelezen dat het erg lastig zou worden de berg in één dag te beklimmen, en dat je goed getraind moest zijn om de top te bereiken. Dus uiteraard dachten wij het wel zonder overnachting te kunnen halen, met wat traplopen op de universiteit als enige vorm van training. Makkie!

De wekker stond die ochtend om 4 uur. Een half uur later zaten we in de auto, en nog een uur later stonden we vol goede moed aan het begin van het Dolina Krma dal, helemaal klaar voor dit nieuwe avontuur! De klim kon beginnen! Na het eerste stukje wandelen was het uitzicht over het dal geweldig, zeker toen de eerste zonnestralen zich voorzichtig lieten zien.

Uitzicht over het Dolina Krma dal in de vroege ochtend

We kwamen er al gauw achter dat dit niet zomaar een wandeling zou gaan worden, af en toe moesten we echt even stoppen om uit te hijgen. Voor mij ideale momenten om mijn camera erbij te pakken en de prachtige natuur vast te leggen. Zo ook deze alpenkwastjesbloemen, die uit de sneeuw omhoog staken.

Alpenkwastjesbloemen met glinsterende sneeuw in de achtergrond

Verder ben ik eigenlijk vooral met lopen en klimmen bezig geweest, geen tijd meer voor foto’s. Vele uren en misschien wel de heftigste inspanning van mijn leven later was het zover: de Triglav was overwonnen! Helaas had het zonnetje van die ochtend inmiddels plaatsgemaakt voor mist en dreigende wolken. Echt sprake van uitzicht was er dus niet… Hoe kon ik dat nou toch oplossen? Natuurlijk: met macro!

Dit mooie oranje korstmos trok meteen mijn aandacht: een beetje kleur in een grijze wereld

Na nog even genoten te hebben van het niet-bestaande uitzicht was het tijd om aan de afdaling te beginnen. Dat zou natuurlijk makkelijker moeten zijn dan klimmen, maar als je daar in de kou loopt, je benen voelen alsof de uiterste houdbaarheidsdatum verstreken is, en het begint ook nog eens te regenen… Geen pretje! Eén verkeerde stap op de glibberige rotsen en je sodemietert honderden meters de afgrond in…

Een alpenklaproos aan de rand van de afgrond. Als je goed kijkt kun je de druppels op de witte bloembladen zien liggen

Op dat moment zat ik er helemaal doorheen. Rillend van de kou kon ik mijn voeten nauwelijks meer verzetten. Gelukkig hadden we nog de kracht om elkaar erdoorheen te slepen. De donkere wolken verdwenen langzaam, de mist trok op, het stopte met regenen. Yes, zo was het weer een stuk leuker! Toen kwamen we ook nog eens een alpensteenbok tegen. We hadden ze al eerder gezien, maar nog niet van zo dichtbij! Fotomomentje!

Een alpensteenbok in het ruige landschap van de Triglav

Puur op wilskracht hebben we de afdaling volbracht. Bijna 14 uur hebben we erover gedaan vanaf het begin van de wandeling. Het is misschien wel de zwaarste dag van mijn leven geweest, daar getuigden de vele blaren van, maar ook eentje die ik nooit meer zal vergeten. Moe maar voldaan noemt men dat! Volgende week zal ik de rustige laatste dagen van de vakantie met jullie delen. Tot dan!

3 Reacties op “Triglav – Deel 2: Een zware beproeving

• 10 februari 2019 at 19:24
    Permalink

Weer prachtige weergave van je bergtocht, maar levensgevaarlijk. Nooit meer zo onvoorbereid de bergen in luidt mijn advies.
    Ik kijk wel uit naar je laatste deel.

• 10 februari 2019 at 19:29
    Permalink

Wat een avontuur zeg! Niet geheel van gevaar ontbloot natuurlijk om deze berg op 1 dag te beklimmen! gelukkig is het goed afgelopen.
    Mooie foto’s weer!;))

• 10 februari 2019 at 19:30
    Permalink

Wij hebben een paar keer gekampeerd in Slovenië en ik was toen ook al weg van de natuur. Een mooi land,