Triglav – Deel 1: Welkom in het paradijs

Hé hallo, leuk je weer te zien! Vanwege persoonlijke omstandigheden ben ik de afgelopen maanden niet aan fotograferen toegekomen, laat staan blogjes schrijven. Maar, alles is nu weer als vanouds, dus ik ben terug en ik heb er zin in! Tijd om wat foto’s van afgelopen zomer in te halen. Ik wil je meenemen op een van van mijn meest avontuurlijke vakanties ooit. Welkom in Slovenië, welkom in Triglav!

We beginnen ons avontuur op een zwoele zomeravond in juli. Ik ben net met twee goede vrienden aangekomen in het prachtige Triglav Nationaal Park in de Julische Alpen. Met een broodje döner in de hand -nou niet bepaald traditioneel Sloveens, maar wel makkelijk en lekker- begonnen we aan een ‘heerlijk rustgevende avondwandeling’, zoals ik het zelf destijds omschreef. Dat viel enigszins tegen, het bleek een enorm heftige klim te zijn naar de top van de Kumlehova Glava! Tja, dat krijg je als je mij een wandelroute laat kiezen…

Het was een heftige klim, maar WAT EEN UITZICHT!

Toen ik de laatste stappen had gezet en ik eindelijk kon zien waar onze wandeling ons had geleid, viel mijn mond open van verbazing. Wat een geweldig uitzicht! Buiten adem vergaapte ik me aan het weidse landschap dat zich voor mij uitstrekte. En dan met die ondergaande zon… Briljant!

De zonsondergang vanaf de top van de Kumlehova Glava, misschien wel het mooiste uitzicht dat ik ooit heb gezien!

Een paar minuten later was de zon toch echt verdwenen, maar dat betekende niet we klaar waren met genieten: de bergtoppen achter ons lichtten nog prachtig rood op in het laatste zonlicht!

Rode gloed op de bergtoppen tijdens de zonsondergang

Daarna was het tijd voor de afdaling. We liepen hard door om zo ver mogelijk te komen voor het helemaal pikkedonker was. Eenmaal terug in het bos stond ons een nieuwe verrassing te wachten: vuurvliegjes! Zo mooi! Ik durf wel te zeggen dat dit een van de mooiste avonden van mijn leven is geweest!

De volgende dag stond de Vintgarkloof op het programma, een bekende kloof met een helderblauwe rivier en blijkbaar ook heel veel toeristen. Dat viel dus een beetje tegen. De wandeling terug door het bos was wat mij betreft veel leuker: het zat er vol met phegeavlinders! Deze mooie dagactieve nachtvlinders hebben we ook in het zuiden van Nederland, maar hier waren de aantallen wel heel erg hoog. Een parend stelletje poseerde mooi, dus ik kon lekker mijn gang gaan.

Parende phegeavlinders bij de Vintgarkloof

Het avondeten vond plaats op een kleedje naast een beekje, de Pišnica. Terwijl het eten werd klaargemaakt, besloot ik -uiterst behulpzaam als ik ben- mijn camera op te stellen en foto’s te maken van de prachtige omgeving!

Picknicken bij de Pišnica!

Tot nu toe had ik eigenlijk vooral landschapsfoto’s gemaakt, terwijl mijn website Insectenfotografie heet. Schandalig! Op dag 3 ging ik dus vooral op de macrotour. In een bloemrijk graslandje zat het vol met prachtige vlinders: groot geaderd witje, tweekleurige parelmoervlinder, dambordje, keizersmantel, boserebia, verscheidene blauwtjes… Echt te veel om op te noemen! Een mooie bosparelmoervlinder trok mijn aandacht, dus ik ging aan de slag.

Deze bosparelmoervlinder daagde me uit voor een staarwedstrijd. Ik accepteerde. Ik won!

Ook aan orchideeën was er geen gebrek in dit gebied. Soorten als het in Nederland uitgestorven rood bosvogeltje groeien hier als onkruid in de wegbermen, ongelofelijk! Ik heb me echter in een bos vol overgave op deze grote muggenorchis gestort, die tussen de varens stond. Figuurlijk uiteraard. In zwart-wit worden de vormen en het contrast nog eens extra benadrukt.

Schaduwspel van een grote muggenorchis

In hetzelfde gebied bleken ook Turkse lelies te staan, een soort die ik al lange tijd wilde zien! Bovendien bleken de bloemen vol te zitten met microvlinders (Catoptria conchella, een soort van alpiene graslanden), wat me weer hielp bij het maken van een interessante foto.

Microvlinders op een Turkse lelie

Tot zover de eerste drie dagen van de vakantie in Slovenië. Hopelijk vonden jullie het leuk om weer eens een bericht op deze site te lezen! Over precies een week zal deel 2 verschijnen, tot dan!

5 Reacties op “Triglav – Deel 1: Welkom in het paradijs

• 4 februari 2019 at 00:36
    Permalink

Het zijn weer pareltjes, ongelofelijke scherpte en kleurenpalet.
    Ook de begelijdende tekst leest prettig en geeft meer inzicht.

• 4 februari 2019 at 14:23
      Permalink

Prachtige foto’s en een spannend verhaal!;))

• 4 februari 2019 at 13:57

Mooi natuurlijk avontuur👍

• 4 februari 2019 at 18:46

Hallo Quinten,

Als ik deze prachtige foto’s zie heb ik meteen zin om ook naar Slovenië op vakantie te gaan!
    Ik geniet enorm van je bijzondere foto’s.
    Ik kijk al uit naar volgende week.

• 6 februari 2019 at 14:59
    Permalink

Bedankt voor de mooie reacties! Ik heb nu al zin in het blogje van deze week… 🙂