Vlinders in de Alpen – Deel 3: Gargellen

Mijn laatste bestemming in Oostenrijk was skigebied Gargellen op ruim 2 kilometer meter hoogte. Hier hoopte ik in 2 dagen tijd de witbonte parelmoervlinder, kleine apollovlinder en gletsjervlinder te zien, stuk voor stuk vlinders die endemisch zijn voor de Alpen en daar alleen op grote hoogte vliegen. Je kunt het gebied te voet bereiken, maar dan moet je wel zin hebben om 700 meter te klimmen in een wandeling van enkele kilometers. Uiteraard had ik dat niet en heb ik de kabelbaan genomen, luie donder die ik d’r ben. Dag 1 was eigenlijk de minste dag van de reis, alhoewel ik toen wel mijn beste foto heb gemaakt. Ik wilde graag een foto hebben van het landschap op die hoogte, maar besloot daar wel mijn eigen twist aan te geven: in de voorgrond is een spin met prooi te zien, Aculepeira carbonaria, een typische Alpensoort. Persoonlijk vind ik hem behoorlijk gaaf geworden!

Aculepeira carbonaria, een prachtige spin die alleen in de Alpen leeft

Op de plek waar ik de witbonte parelmoervlinder hoopte aan te treffen, stond mij de eerste teleurstelling van mijn trip te wachten: helemaal niks te zien! Tja, het kan niet altijd meezitten… Toch stond me hier wel een leuke verrassing te wachten: op een rotsige helling zag ik een wat grotere vlinder vliegen en gaan zitten. Bij nadere inspectie bleek het om een gletsjervlinder te gaan, die ik eigenlijk helemaal niet had verwacht! Toch een mooie meevaller!

De gletsjervlinder vind ik echt een stoer beest: ruige tekening, territoriaal, levend op steile en rotsige hellingen…

Daarmee was het dan ook wel gedaan met de vlinders voor die dag. Natuurlijk heb ik wel meer leuke soorten gezien, maar niets werkte mee… Dan maar terug naar de mooie landschappen, want die waren er genoeg!

Een bergtop met besneeuwde stukken en een dreigende lucht erboven

Hmmm, beetje jammer, zo’n matige dag tussendoor. Dan maar hopen dat mijn laatste dag wat meer successen oplevert…

Vol goede moed vertrok ik de volgende dag weer naar boven. Ik had overwogen om naar een ander gebied te gaan, maar uiteindelijk toch besloten het bij Gargellen te houden: met zo veel nieuwe en bijzondere vlinders in een paar dagen tijd vond ik het eerlijk gezegd wel mooi geweest, dan maar geen kleine apollo of witbonte parelmoer. Toch kon ik het niet laten om bij hetzelfde plekje als gisteren te beginnen. Je weet maar nooit… Vergezeld door een paar alpenmarmotten liep ik de heuvel op. Daar kon ik meteen aan de ochtendgymnastiek beginnen: er vloog namelijk een oranje met witte vlinder die ik nog niet eerder had gezien! Een witbonte parelmoervlinder! Kan niet missen! Erachteraan! het beestje raasde met een noodvaart boven het gras waar ik de vorige dag zonder resultaat had gezocht, en dook over de rand van een steile helling naar beneden. Voorzichtig nam ik daar een kijkje: 3 exemplaren! Yes! Wat een prachtige kleuren! En dan te bedenken dat ik er al zó dichtbij was geweest…

Weer een soort die van mijn lijstje af kan: de witbonte parelmoervlinder!
Minder fraaie omgeving, maar wel een vlinder met onbeschadigde vleugels
Ook met dichte vleugels een erg mooie soort!

Deze dag lukte het me ook om wat andere vlinders op de foto te krijgen die eerder niet mee wilden werken. Bijvoorbeeld deze bergluzernevlinder.

De bergluzernevlinder, ik had er al een aantal zien vliegen, maar dit was een van de weinige die even een pauze nam

Na een klim tot 2.448 meter hoogte, het hoogste punt dat ik ooit heb bereikt (onderweg heb ik zelfs in de sneeuw gespeeld!), leek het me wel een goede tijd om aan de bijna 1.000 meter lange afdaling te beginnen. Onderweg besloot een blinde bergerebia voor mij te poseren. Deze vlinder dankt zijn enigszins meelijwekkende naam aan het feit dat hij, in tegenstelling tot veel andere erebia’s, geen oogvlekken in de oranje band heeft. Zou toch wel zielig zijn als hij écht niks kon zien…

De blinde bergerebia, deze lijkt net vers uit de pop te zijn gekropen

Toen kwam het moment waarop mijn reis officieel niet meer stuk kon. Onderaan een helling, in een drassig grasland, vlogen een stuk of 10 kleine apollovlinders rond! Ongelofelijk! Mijn laatste doelsoort! Wat een mazzelpik ben ik soms! Erg veel zin om stil te zitten hadden ze niet, maar toen het begon te spetteren kwam daar verandering in…

Niet echt klein, zoals de naam suggereert. Eigenlijk zelfs enorm groot. Wat een machtig mooi beest, die kleine apollovlinder!
Close-up van een deel van de vleugel, van onderaf gefotografeerd
Een iets-minder-close-up, waarop de hele vlinder te zien is

Helemaal tevreden vervolgde ik mijn afdaling. Daar maakte ik de allerlaatste foto’s van een bosparelmoervlinder op een baardig klokje (een leuk plantje dat voorkomt in enkele Europese berggebieden).

Bosparelmoervlinder op een baardig klokje

En daarmee is er een eind gekomen aan deze serie over mijn reisje door de Alpen. Met 10/10 doelsoorten gezien en op de foto heb ik niets te klagen. Desondanks is het een trieste gedachte dat veel van deze insecten zwaar onder druk staan en steeds zeldzamer worden. Hopelijk komt hier de komende jaren wat meer aandacht voor, zodat mensen in de toekomst nog steeds van deze wonderbaarlijke dieren kunnen genieten!

6 reacties op “Vlinders in de Alpen – Deel 3: Gargellen

• 29 juli 2017 at 17:06
    Permalink

Wat leuk, hier zijn wij op ski vakantie geweest een paar jaar geleden, zo’n ander beeld nu! En weer prachtige foto’s!

• 29 juli 2017 at 18:29
    Permalink

Wauw wat een prachtige vlinderfoto’s!

• 29 juli 2017 at 18:31
    Permalink

weer een prachtige reportage Quinten!

• 30 juli 2017 at 15:21

Hoi Quinten

Heel mooi weer.

Gr. Opa.

• 3 augustus 2017 at 16:44
    Permalink

Je hebt een mooi reisje gemaakt met heel mooie foto’s als resultaat! Inderdaad triest dat er blijkbaar zo veel vlinders steeds zeldzamer worden! Maar jij hebt ze in ieder geval op de foto’s staan!

• 9 augustus 2017 at 16:38
    Permalink

Bedankt voor de mooie woorden allemaal! 🙂